Zagubiony bagaż odszkodowanie
Na tropie prawa,  Podróże,  Prawo

Zagubiony, opóźniony lub uszkodzony bagaż a prawo do odszkodowania

Planowany od dawna wyjazd może już na początku zostać popsuty na wiele sposobów. Kto dużo podróżuje, ten wie, że nie zawsze sami ponosimy odpowiedzialność za wynikłe problemy. Dziś chciałam się zająć właśnie jednym z takich problemów, który może się przytrafić każdemu z nas i niewiele mamy na to wpływu.

Problemów z bagażem rejestrowym nie życzę nikomu, zarówno tych związanych z uszkodzeniem bagażu, jego opóźnieniem, a nie wspominając już o najgorszej wersji – utracie bagażu. Co robić w takich sytuacjach? Czy będzie Ci przysługiwała jakaś rekompensata od linii lotniczych?

Odpowiedzialność linii lotniczych

Dobra wiadomość jest taka, że tak w przypadku uszkodzenia, opóźnienia, jak i zagubienia bagażu przysługuje Ci odszkodowanie od linii lotniczych. Gwarantują to przepisy Konwencji Montrealskiej z 1999 r. oraz rozporządzenia WE 889/2002 z 2002 r. Oczywiście mam na myśli bagaż rejestrowy, a więc ten, który nadajesz na lotnisku w trakcie odprawy.

Odpowiedzialność przewoźnika została jednak ograniczona do kwoty 1288 SDR (SDR = specjalna jednostka rozrachunkowa), czyli obecnie do kwoty 6.871,61 zł. Oznacza to, że jest to najwyższa kwota, jaką możesz otrzymać za swoją szkodę, a powyżej tej kwoty linia lotnicza nie jest zobowiązana do jej naprawienia.

! UWAGA !
Kwota 6.871,61 zł to górny limit odpowiedzialności, a nie ryczałt. Każda szkoda jest rozpatrywana indywidualnie, więc może Ci przysługiwać kwota niższa. Jeśli przewozisz w swoim bagażu rzeczy znacznej wartości, warto to zgłosić lub też wykupić dodatkowe ubezpieczenie bagażu.

Uszkodzony bagaż

Sytuacja nr 1
Po udanym locie wysiadasz z samolotu na lotnisku docelowym i po obowiązkowych kontrolach udajesz się po odbiór swojego bagażu rejestrowego. Gdy wreszcie na taśmie pojawia się Twoja walizka, od razu dostrzegasz liczne uszkodzenia w postaci wgnieceń, a nawet rozerwania. Jak postępujesz w tej sytuacji?

Na początku warto wykonać zdjęcia swojego bagażu, aby mieć dowody uszkodzeń. Następnie koniecznie udaj się na stoisko swojej linii lotniczej lub specjalnego biura skarg bagażowych, aby zgłosić szkodę. Powinieneś otrzymać formularz PIR (Property Irregularity Report – Raport Niezgodności Bagażowej) do wypełnienia. Zarówno zdjęcia uszkodzonej walizki, jak i dokument PIR będą Ci potrzebne do złożenia reklamacji.

TERMIN NA ZŁOŻENIE REKLAMACJI TO 7 DNI!
Po tym czasie przewoźnik z całą pewnością odrzuci Twoją reklamację.

Opóźniony bagaż

Sytuacja nr 2
Po długim locie wreszcie docierasz na lotnisko w Twoim ulubionym ciepłym kraju. Niestety czeka Cię niemiła niespodzianka na lotnisku. Mimo długiego ślęczenia przy taśmie bagażowej, Twoja walizka się nie pojawia. Zostaje jednak przysłana do Ciebie po 5 dniach. Co w tej sytuacji?

Już uszkodzona walizka to niekomfortowa sytuacja, zwłaszcza na początku wymarzonych wakacji, a co dopiero BRAK BAGAŻU. Musisz dokonać zgłoszenia braku bagażu od razu na lotnisku, dlatego udaj się do biura reklamacji bagażowych (przykładowe oznaczenie: Baggage claim). Tam koniecznie wypełnij formularz PIR, który jest podstawą pisemnej reklamacji.

TERMIN NA ZŁOŻENIE REKLAMACJI TO 21 DNI
OD DNIA DOSTARCZENIA OPÓŹNIONEGO BAGAŻU

W przypadku opóźnionego bagażu możesz domagać się zwrotu kosztów za zakupione przez Ciebie produkty pierwszej potrzeby, czyli artykuły toaletowe, bieliznę, odzież. Bardzo ważne, żebyś zachował wszystkie paragony z tych zakupów, gdyż będziesz musiał je dołączyć do reklamacji.

Hala bagażowa

Zagubiony bagaż

Sytuacja nr 3
Wysiadasz z samolotu po długim locie z przesiadką i jedyne o czym marzysz to jak najszybsze dostanie się do zarezerwowanego hotelu. Okazuje się jednak, że czeka Cię stresujący początek wakacji – Twój bagaż nie dociera do miejsca docelowego razem z Tobą. Przez kilka dni masz nadzieję, że bagaż będzie tylko opóźniony, ale sytuacja się przedłuża. Jak postępujesz w tym przypadku?

Niestety bardzo możliwe, że Twój bagaż został zagubiony przez linię lotniczą gdzieś po drodze. Od kiedy należy uznać bagaż za zaginiony, a kiedy jeszcze mamy do czynienia z opóźnieniem? Bagaż uznaje się za zaginiony, jeśli minie 21 dni i bagażu nie otrzymałeś lub też przewoźnik wcześniej przyzna, że bagaż został utracony.

Sama procedura reklamacyjna wygląda tak, jak w przypadku bagażu opóźnionego. Udajesz się do specjalnego biura i tam wypełniasz formularz PIR. Później składasz pisemną reklamację, do której załączasz potrzebne dokumenty i dowody.

TERMIN NA ZŁOŻENIE REKLAMACJI NIE ZOSTAŁ OKREŚLONY W PRZEPISACH, ALE NAJLEPIEJ
JAK ZROBISZ TO NIEZWŁOCZNIE (po upływie 21 dni)!

W przypadku zagubionego bagażu odszkodowanie powinno pokryć nie tylko koszt rzeczy znajdujących się w walizce, ale i samej walizki. Dość problematyczne może być jednak udowodnienie konkretnych kwot, gdyż pewnie mało kto posiada paragony po wszystkich rzeczach, które akurat zabrał na wakacje. W związku z tym, niektóre linie lotnicze oferują pasażerom zwrot na podstawie wagi bagażu. 

Podsumowanie

Myślę, że każdy podróżujący powinien wiedzieć, co zrobić w sytuacji uszkodzenia, opóźnienia czy zagubienia jego bagażu przez linie lotnicze. Życzę Tobie i sobie samej, żeby te sytuacje nigdy nam się nie przytrafiały. Natomiast, jeśli już się tak stanie, to pamiętaj, żeby zachować zimną krew i działać szybko.

Warto znać swoje prawa i mieć świadomość, że również wobec wielkich korporacji, jakimi są linie lotnicze, przysługują nam pewne środki. Nie zawsze jesteśmy całkowicie bezradni! Daj znać w komentarzu, czy przytrafiła Ci się kiedyś niemiła przygoda z bagażem na lotnisku i jak się zakończyła.

Zapraszam również do czytania moich pozostałych prawniczych postów:

  1. Czy można odstąpić od umowy z biurem podróży z powodu koronawirusa?
  2. Mój lot został odwołany. Co mogę zrobić w tej sytuacji?
  3. Rezygnacja z lotu – wszystko, co powinieneś wiedzieć o zwrocie, anulowaniu i zmianie biletu lotniczego
  4. Wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy z biurem podróży – do pobrania.
  5. Odwołany koncert w dobie koronawirusa – co z biletem?
  6. Rezerwacja noclegów w czasie koronawirusa – czy otrzymam zwrot kosztów?
  7. Bon turystyczny – wszystko, co musisz o nim wiedzieć.
podpis

NEWSLETTER
Wyrażam zgodę na prze­twa­rza­nie po­da­nych wyżej danych osobowych w celu otrzymywania informacji handlowych, marketingowych i reklamowych. MailChimp ( more information )
Chcesz otrzymywać wartościową wiedzę, porady i opinie wcześniej niż inni? Zapisz się na mój newsletter i odbierz darmowy prezent - podróżną check-listę!
Szanuję Twoją prywatność! Nie będę rozsyłać spamu. W każdej chwili będziesz mógł zrezygnować z otrzymywania newslettera.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: