Koronawirus,  Na tropie prawa,  Prawo

Rezygnacja z lotu – wszystko, co powinieneś wiedzieć o zwrocie, anulowaniu i zmianie biletu lotniczego

W ostatnim wpisie analizowałam przypadek odwołania lotu przez linie lotnicze z powodu epidemii wirusa COVID-19. Jeżeli przytrafiła Ci się taka sytuacja, zajrzyj do niego koniecznie, bo masz prawo otrzymać zwrot kosztów biletu! Przytoczyłam przepisy unijne, na mocy których przysługują Ci konkretne prawa pasażera w przypadku odwołania lotu przez przewoźnika. Warto się z nimi zapoznać.

Nasuwa się jednak kolejne pytanie – czy również przysługuje mi zwrot pieniędzy za bilet w przypadku, gdy sam chcę zrezygnować z lotu z obawy przed zagrożeniem wirusem, a linia lotnicza dotychczas nie odwołała mojego lotu? Trzeba zwrócić uwagę, iż pomimo wspólnego mianownika, jakim jest koronawirus, te dwa przypadki (odwołanie lotu, rezygnacja z lotu) stawiają pasażera w różnych sytuacjach prawnych.

Rezygnuję z lotu – i co dalej?

Masz zarezerwowany lot na za miesiąc albo nawet za dwa, ale już dzisiaj wiesz, że nie będziesz chciał nigdzie lecieć. W tej sytuacji masz kilka wyjść, ale tylko w jednym przypadku nie wiąże się to z poniesieniem kosztów:

  1. Możesz poczekać aż linia lotnicza sama odwoła Twój lot – wtedy przysługuje Ci zwrot kosztów za bilet albo inne świadczenia zamienne, o których pisałam TUTAJ.
  2. Rezygnujesz z lotu tu i teraz.
  3. Decydujesz się na zmianę terminu lotu.

Zanim jednak podejmiesz decyzję, musisz wiedzieć, że anulowanie przez Ciebie lotu, czy też zmiana daty podróży na późniejszą, prawdopodobnie nie jest bezpłatną opcją. W tym przypadku nie znajduje zastosowania ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, na którą możemy się powołać przy odstąpieniu od umowy z biurem podróży (więcej na ten temat TUTAJ). Nie ma niestety przepisu prawa powszechnie obowiązującego, który z uwagi na nadzwyczajne okoliczności – jak przykładowo zagrożenie koronawirusem – uprawniałby pasażera linii lotniczych do nieodpłatnej zmiany daty rezerwacji, czy też jej anulowania.

Gdzie więc znaleźć odpowiedź na to, czy rezygnacja z lotu lub zmiana rezerwacji będzie Cię kosztowała i ile?

Zapisy regulaminów przewozu

Kupując konkretny lot u danego przewoźnika musisz pamiętać, że zawierasz z nim umowę przewozu. Dowodem zawarcia tej umowy jest Twój bilet lotniczy. Dla każdego jest jasne, że na mocy tej umowy Ty płacisz określoną cenę, a przewoźnik świadczy za nią usługę, czyli lot z miejsca A do miejsca B. Zazwyczaj jednak na tym kończy się nasza wiedza na temat warunków zawartej umowy. Musisz wiedzieć, że szczegółowe warunki wynikają z regulaminów świadczenia usług przewozu lotniczego danego przewoźnika, często nazwanych ogólnymi warunkami przewozu.

W takim regulaminie są określone zarówno Twoje prawa i obowiązki, jak i przewoźnika, jest polityka bagażowa i wiele innych szczegółowych regulacji. Znajdziesz tam odpowiedzi na pytania: kiedy i na jakich warunkach możesz zrezygnować z lotu, czy możesz przebukować swój lot na inny termin. W większości przypadków dokonywanie zmian rezerwacji przez pasażera wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowej opłaty. Niestety opłaty te dość często szacują wokół takich kwot, które sprawiają, że modyfikacja naszego upolowanego taniego lotu staje się nieopłacalna.

Jak kształtują się te warunki u najpopularniejszych linii lotniczych w Polsce? Sprawdziłam, jak to wygląda w przypadku dwóch przewoźników niskobudżetowych, oferujących tanie loty oraz w przypadku polskiego przewoźnika, który wykonuje regularne rejsy.

Linie lotnicze zwrot biletu

Polityka przewozowa popularnych linii lotniczych pod lupą

1. Ryanair

Ogólne warunki przewozu znajdziesz TUTAJ.

Ryanair nalicza opłatę za zmianę lotu – cena kształtuje się od 35 – 95 . Przewoźnik informuje, że wysokość opłaty zmienia się w zależności od wybranej trasy i daty podróży. Tabela opłat jest dostępna TU. Do opłat doliczana jest także ewentualna różnica kosztów między początkową ceną, a najniższą łączną ceną dostępną w czasie dokonywania zmiany.


! UWAGA ! Gdy cena za nowy lot jest niższa, pasażer nie otrzymuje zwrotu kosztów.

Istnieje jedna opcja bezpłatnej zmiany rezerwacji lotu, jednak dotyczy ona zmiany daty, godziny lub trasy lotu w ciągu 24 godzin od dokonania rezerwacji. W dalszym ciągu będzie Cię obowiązywała dopłata różnicy w cenie pomiędzy pierwotną taryfą a taryfą za nowy lot (o ile taka różnica zaistnieje).

Pasażer nie ma możliwości anulowania lotu. Jeżeli z własnej woli nie polecisz, nie otrzymasz żadnego zwrotu pieniędzy, nawet za dodatkową opłatą.

2. Wizz Air

TUTAJ są dostępne Ogólne warunki przewozu Wizz Air’a.

Zmiana rezerwacji przez pasażera została opisana w pkt 6.4 OWP. Pasażer zobowiązany jest uiścić opłatę za zmianę lotu oraz zapłacić różnicę pomiędzy pierwotną, a nową opłatą za przewóz (uwzględniającą wszelkie zmiany odnoszące się do podatków, obciążeń oraz opłat za inne usługi). Tak jak u Ryanair’a – jeżeli nowa cena całkowita jest niższa od ceny pierwotnej, pasażer nie jest uprawniony do uzyskania zwrotu różnicy, z wyjątkiem różnicy wynikającej z niższych podatków lub opłat.

Tabelka opłat dostępna jest TUTAJ. Wynika z niej, że za zmianę lotu zapłacisz od 30 – 40 (141 zł – ‎188 zł), w zależności od tego, czy zmiany dokonujesz za pośrednictwem strony internetowej, telecentrum czy na lotnisku (najtańsza opcja jest przez stronę).
Możesz też wykupić usługę WIZZ Flex za 12 € (56 zł), która uprawnia Cię m.in. do zmiany rezerwacji do 3 godzin przed lotem.

Pasażer ma możliwość anulowania lotu na 14 dni przed planowaną datą wylotu (pkt 6.5.1 OWP). Jednakże jest to możliwe po potrąceniu opłaty za rezygnację, która wynosi obecnie 60 (281 zł)/za jeden lot (1 pasażera). Opłata wynika z TEJ TABELKI. Pozostała część ceny jest zwracana pasażerowi.
Jeśli anulujesz lot w ciągu 14 dni od planowanej daty lotu, dostaniesz zwrot ceny po potrąceniu opłaty za inne usługi i opłaty za niewykorzystane miejsce (pkt 6.5.2 OWP). Opłata za niewykorzystane miejsce wynosi 80 (375 zł)/za jeden lot (1 pasażera).

Biorąc pod uwagę, że najczęściej polujemy na bilety w niskich cenach, ustalone opłaty za rezygnację prawdopodobnie i tak są od nich wyższe, a co za tym idzie w większości nieopłacalne. Także trzeba dobrze przeliczyć wszystkie możliwe opcje, zanim się podejmie decyzję.

3. LOT

Ogólne warunki przewozu pasażera i bagażu znajdziesz TUTAJ.

Uprawnienia takie jak zmiana rezerwacji czy zwrot biletu przysługują Ci w zależności od wyboru taryfy podróżowania. Zwrot niewykorzystanego biletu jest możliwy, o ile dana taryfa go nie wyklucza. LOT pobiera opłatę manipulacyjną przy zwrotach biletów dokonanych na życzenie pasażera (pkt 11.4 OWP).

LOT oferuje trzy taryfy zakupu biletu: SAVER, STANDARD i FLEX.

  • W wariancie oszczędnym SAVER nie przysługuje Ci ani możliwość zmiany rezerwacji ani zwrotu biletu.
  • Wariant pośredni typu STANDARD daje możliwość zmiany rezerwacji jednak za dopłatą opłaty manipulacyjnej o równowartości 65 . Ponadto, jeżeli w chwili dokonywania zmiany terminu cena nowego biletu będzie wyższa, to będziesz musiał dopłacić różnicę w cenie. W tym wariancie nie ma możliwości zwrotu biletu.
  • Najdroższa taryfa podróży FLEX oferuje Ci darmową zmianę rezerwacji, a także zwrot biletu najpóźniej 24 godziny przed lotem, jednakże z potrąceniem opłaty manipulacyjnej w wysokości równowartości 65 €.

Podsumowanie

Pamiętaj, że wszystkie warunki opisane powyżej dotyczą sytuacji, w których lot nie został odwołany przez linie lotnicze, jednak Ty sam chcesz z niego zrezygnować. Nie ma jednego przepisu powszechnie obowiązującego, który regulowałby tę kwestię, jak np. w przypadku ustawy o imprezach turystycznych. Dlatego aby dowiedzieć się do czego masz prawo, musisz przeanalizować zapisy regulaminów/ogólnych warunków przewozu konkretnych linii lotniczych. Właśnie tam znajdują się odpowiedzi na pytania, czy i w jakim zakresie możesz zmienić datę lotu, czy możesz anulować bilet, a przede wszystkim, czy możesz zrobić to bezpłatnie czy za dodatkową opłatą.

Uprawnienia, jakie Ci przysługują jako pasażerowi, w przypadku odwołania lotu z powodu koronawirusa przeanalizowałam w poprzednim wpisie TUTAJ. Zajrzyj koniecznie, jeśli Twój lot odwołano z powodu epidemii.

Zapraszam do czytania moich pozostałych postów prawniczo-podróżniczych:

  1. Mój lot został odwołany. Co mogę zrobić w tej sytuacji?
  2. Czy można odstąpić od umowy z biurem podróży z powodu koronawirusa?
  3. Wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy z biurem podróży – do pobrania.
  4. Odwołany koncert w dobie koronawirusa – co z biletem?
  5. Rezerwacja noclegów w czasie koronawirusa – czy otrzymam zwrot kosztów?
  6. Bon turystyczny – wszystko, co musisz o nim wiedzieć
  7. Zagubiony, opóźniony lub uszkodzony bagaż a prawo do odszkodowania
podpis

Jeśli spodobały Ci się treści na moim blogu i zastanawiasz się, jak można się odwdzięczyć to już spieszę z odpowiedzią 😉 Postaw mi kawę, a w ten sposób wesprzesz moją działalność tu na blogu!

Bardzo Ci dziękuję!

Postaw mi kawę na buycoffee.to


NEWSLETTER
Wyrażam zgodę na prze­twa­rza­nie po­da­nych wyżej danych osobowych w celu otrzymywania informacji handlowych, marketingowych i reklamowych. MailChimp ( more information )
Chcesz otrzymywać wartościową wiedzę, porady i opinie wcześniej niż inni? Zapisz się na mój newsletter i odbierz darmowy prezent - podróżną check-listę!
Szanuję Twoją prywatność! Nie będę rozsyłać spamu. W każdej chwili będziesz mógł zrezygnować z otrzymywania newslettera.

16 komentarzy

  • Mateusz

    Pani Marto, dziękuję za bardzo cenne informacje we wpisach.

    Co sądzi Pani o sytuacji, w której zrezygnowałem z lotu z obawy przed koronawirusem i poniosłem koszt rezygnacji. Lot następnie został odwołany. Osoby które nie zrezygnował wcześniej z lotu otrzymały zwrot kosztów. Tymczasem ja zapłaciłem przewoźnikowi. Po mojej interwencji przewoźnik zaoferował zwrot 30% kwoty kosztów rezygnacji powołując się na poniesione przez siebie koszty. Czy sądzi Pani że jest jakieś prawo, które pozwoli odzyskać całość kosztów, skoro usługa de facto nie została wykonana?

    • Marta

      Panie Mateuszu, cieszę się bardzo, że trafił Pana na mojego bloga 🙂 Z opisanej przez Pana sytuacji wynika, że zrezygnował Pan z lotu przed tym, jak linia lotnicza go odwołała. Niestety, nie ma szczególnych przepisów w zakresie bezkosztowej rezygnacji z lotu z powodu nadzwyczajnych okoliczności (np. obawy przed koronawirusem). W tym przypadku wchodzą zapisy regulaminów poszczególnych linii lotniczych, które mogą wprowadzać opłaty od rezygnacji. W mojej ocenie, odzyskanie pozostałej części kosztów rezygnacji w głównej mierze będzie zależało od ewentualnych ustaleń z linią lotniczą.
      Mimo to, myślę, że warto się skonsultować z miejskim/powiatowym rzecznikiem konsumenta i zapytać o poradę (świadczą oni bezpłatną pomoc prawną – UOKiK). Ewentualnie pozostaje jeszcze kontakt z profesjonalnym prawnikiem.
      Pozdrawiam serdecznie i życzę powodzenia!

  • Bartłomiej

    Dzień dobry. Zastanawiam się co w sytuacji gdy dowiem się że nie mogę lecieć, bilet kupiony, a jego cena była niższa niż koszty rezygnacji. Niepokoi mnie ta pozycja w cenniku Wizz Air „opłata za niewykorzystane miejsce 83euro”- sugorowałaby że jeśli nie przyjdę na lot (bez anulowania go wcześniej, bo wyszłoby mi drożej) to linia lotnicza naliczy mi jakieś opłaty? Z Pani tekstu domyślam się, że linia nie naliczy opłat, ale wolałbym się upewnić, może miała Pani takie doświadczenia.

    • Marta

      Bardzo dziękuję za komentarz 🙂 Osobiście nie miałam takiego doświadczenia, ale parokrotnie rozmawiałam z osobami, które były w analogicznej sytuacji co Pan i po prostu nie pojawiły się na lotnisku i nie wykorzystały zakupionego lotu. Nie została im wtedy naliczona żadna opłata, po prostu przepadły im pieniądze za bilet. W przypadku tanich linii lotniczych bardzo często właśnie nie opłaca się anulować lotu, bo koszty rezygnacji przewyższają koszt biletu. Proszę dać znać później, jak się u Pana ta sytuacja rozwiązała. Myślę, że to będzie bardzo cenna informacja potwierdzająca (lub też nie) dla innych 🙂 Pozdrawiam serdecznie!

  • Klaudia

    Dzień dobry, ja obecnie mam problem następujący i może jest Pani w stanie mi pomoc. Kupiłam bilet lotniczy firmy Lot przez aplikacje eSky. Chciałam jednak zrezygnować z tego lotu, był to lot międzynarodowe z Warszawy do Tirany (Albani). Przed wylotem, przez cały tydzień prowadziłam konwersacje z personelem, iż nie polecę tym lotem czy mogę przedłożyć ten lot na inna datę i miejsce, gdyż dostałam informacje, że zwrot kosztów za bilety nie wchodzi w grę. Dlatego tez chciałam wykorzystać te bilet na inny lot. Opisałam gdzie i kiedy, wszystko było możliwe. Lot, ktory miała zarezerwowany odbyl sie, ja nim oczywiście nie poleciała bo zrezygnowałam. Po czym dostałam informacje, iż teraz nie należy mi sie nic- ani zwrot kosztów ani możliwy inny przelot, chociaż przez cały tydzień wcześniej zgłaszałam to im. Co mogę zrobić w takiej sytuacji? Proszę o pomoc. Gdyż był to koszt 3 biletów plus extra wykupione Valaze- wiec cena nie była mała. Pozdrawiam Klaudia

    • Marta

      Dziękuję za komentarz. Przykro mi, że zaszła u Pani taka sytuacja. Z liniami lotniczymi zdarzają się bardzo przeróżne historie, niestety nie zawsze z happy endem. Pozwolę sobie odpisać Pani na maila. Pozdrawiam i proszę sprawdzić skrzynkę 😁

      • Michalina

        Droga Pani Marto,
        Od dawna próbuję doszukać się jakiejś informacji odnośnie rezygnacji z lotu ze względu na zmienione prawo w danym kraju. Konkrenie chodzi promocyjne loty (niestety kupione przez pośrednika) poza UE z przesiadką w Portugalii, gdzie w okresie kiedy miały się odbyć, ten kraj wprowadził obowiązkowe testy na koronawirusa, nawet dla osób zaszczepionych i jedynie się przesiadających. W momencie rezerwacji lotów byliśmy zdecydowani, ponieważ wiedzieliśmy, że z certyfikatami bez problemu wylecimy i wrócimy na czas bez ewentualnej kwarantanny, m.in. tak zachęcano ludzi do szczepień. Niedługo przed planowanym lotem okazało się, że testy będą obowiązkowe dla wszystkich, więc zaistniało ryzyko, że w drodze powrotnej ktoś otrzyma wtnik pozytywny i będzie obowiązywała nas kwarantanna, na co nikt nie mógł sobie pozwolić. Czy taka konkretna sytuacja może wyglądać inaczej niż rezygnacja z lotu z własnej obawy o zdrowie? Z tego, co wiem Portugalia była jedynym lub jednym z nieliczntch krajów, który zdecydował się na tak radykalny obowiązek dot. podróżujących. Chodzi o niemałą kwotę, ale przyznam, że fajnie byłoby wiedzieć z góry czy w ogóle warto się stresować i próbować coś odzyskać czy pogodzić się ze stratą. Byłabym bardzo wdzięczna za odpowiedz. Pozdrawiam

        • Marta

          Pani Michalino, dziękuję bardzo za komentarz. Przykro mi, że wyniknęła u Pani taka sytuacja z lotami. Niestety obawiam się, że podróżowanie po dacie, w której WHO uznało koronawirusa za pandemię, stało się trochę ryzykowne. Ryzykowne w tym znaczeniu, że nie można już wpływu pandemii na rezerwacje i podróże określać jako nieprzewidziane. Pozwoliłam sobie wysłać do Pani dłuższą odpowiedź na maila. Proszę sprawdzić skrzynkę 🙂
          Pozdrawiam serdecznie!

  • Joanna

    Pani Marto, zarezerwowałam lot do Wiednia i z powrotem. LOT odwołał lot do Wiednia i zaproponował inny lot, który jest zupełnie bez sensu. Postanowiłam zrezygnować z lotu do Wiednia natomiast zostać przy rezerwacji lotu powrotnego. Na infolinii poinformowano mnie, że mogę tak zrobić, natomiast o zwrot za lot do Wiednia mogę się ubiegać dopiero po powrocie. Trochę to dziwne – czy miała Pani do czynienia z podobną sytuacją?

    • Marta

      Pani Joanno, osobiście nie zdarzyła mi się taka sytuacja. Natomiast, z tego co się orientuję to LOT dokonuje, w przypadku anulacji lotu, zwrotu za niewykorzystane odcinki w bilecie. Może z tego wynikać, że dopiero po odbyciu się lotu powrotnego będzie Pani w stanie wnioskować o zwrot lotu do Wiednia, który został odwołany. Pozdrawiam serdecznie! 🙂

  • Marzena

    Witam Pani Marto,
    chciałabym aby Pani rozwiała moje wątpliwości . Mam zarezerwowany lot do Chorwacji na sierpień. Jadę z trzema synami, w tym dwóch jest pełnoletnich. Mam wykupioną przy biletach LINI LOT polisę pełną od rezygnacji z lotu w PZU. Wiem, że już na 100% nie polecimy. Moje pytanie jest takie, czy jeśli przedstawię oświadczenie przed wylotem, że jestem chora, i rezygnuję z lotu to czy także moje dzieci nie polecą także?Bo przecież mamy jedną rezerwację na te bilety. A chcę żebysmy wszyscy nie polecieli. Lub czy można rezygnyjąc z lotu samemu ,prosić o zamianę na voucher. Byłabym wdzięczna o odpowiedź. Pozdrawiam

    • Marta

      Dziękuję za komentarz 🙂 Tak, jak Pani napisała w pytaniu, rezygnacja z lotu będzie dotyczyć Was wszystkich. Jest jedna rezerwacja, a w ubezpieczeniu również podaje się wszystkie osoby, które mają zostać nim objęte. Moim zdaniem, w przypadku Pani choroby i rezygnacji z lotu, dotyczyć to będzie wszystkich, w tym Pani synów. Sama miałam podobną sytuację, gdy przed wylotem zachorowała moja córka i zrezygnowaliśmy z biletów. Całe szczęście, że mieliśmy ubezpieczenie podróżne, które obejmowało anulację.
      Natomiast, jeśli chodzi o voucher, to LOT oferuje go jedynie w zamian za odwołane loty, a nie w przypadku, gdy się samemu rezygnuje.
      Pozdrawiam serdecznie 🙂

  • Kasia

    Dobry wieczór Pani Marto,

    Ma Pani olbrzymią wiedzę i spróbuję się o coś podpytać. Trafiła mi się dosyć przykra sytuacja bo zaraz po tym jak zarezerwowałam i opłaciłam lot okazało się, że na zły dzień go wykupiłam. Niestety, nie miałam wykupionego Wizz flex, bo wiedziałam, że nie będę musiała zmieniać daty, jak bardzo się myliłam. Po drodze zdziałało się kilka dziwnych rzeczy na stronie Wizzair, próbowałam sprawdzić cen za anulowanie i za zmianę terminu lotu, obie dosyć kosztowne i przewyższające koszt pierwotnego biletu. Aktualnie mam dwie rezerwacje na ten sam lot na te same nazwiska (opłaciłam jeszcze raz właściwy termin). A nie wiem jakim cudem opłata za zmianę terminu przy pierwszej rezerwacji została naliczona, ale nie jest opłacona i wisi jako nieopłacona rezerwacja. Nie wiem czy wczoraj były jakieś problemy na ich stronie czy jak ale jestem teraz w wielkiej kropce. Ciężko z kimkolwiek porozmawiać, dostać się do obsługi. Ja już nie chce żadnych zwrotów, chcę tylko po prostu moc polecieć na tej drugiej rezerwacji. Do lotu pozostało jeszcze 2 miesiące. Czy mogłaby mi Pani coś doradzić? Opcje widzę teraz dwie: 1. Opłacam zmianę terminu dla 1 rezerwacji i mam dwa bilety na ten sam lot dla 4 tych samych osób (b.kosztowne). Mam nadzieję, że nas wpuszcza na samolot. 2. Nie opłacam tej zmiany, czekam czy to anulują czy nie. I zostaje z dwoma rezerwacjami na różne daty. Na jednym locie się nie stawiam a na drugim tak. Chciałabym nie narażać dzieci na stres i skłaniam się ku pierwszemu rozwiązaniu, choć kosztownemu, jednak za głupotę się płaci. Czy coś by mi Pani doradziła innego? Dziękuję!

    • Marta

      Dobry wieczór!
      Proszę się nie przerażać, bo myślę, że bez problemu będą mogli Państwo polecieć na tą drugą rezerwację (z poprawną datą). Ja bym postawiła na drugie rozwiązanie, które Pani przedstawiła. Może tego dnia, tak jak Pani pisze, coś się działo ze stroną Wizzair’a i system błędnie uznał, że zmienia Pani datę lotu. Skoro nie została ta operacja przez Panią opłacona to tak, czy siak, ona nie przejdzie. Nie oznacza to jednak, że inne rezerwacje, których Pani dokonała, a więc również ta rezerwacja na poprawny dzień, będą nieważne. Może Pani jeszcze próbować się skontaktować z Wizzairem przez ich chat, żeby się upewnić, czy druga rezerwacja jest w porządku. Natomiast, jeżeli ma ją Pani na swoim koncie, to wystarczy poczekać aż się odblokuje odprawa online i udać się z kartami pokładowymi na lotnisko 🙂 Pozdrawiam serdecznie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *