
Czy ubezpieczenie podróżne obejmuje zachorowanie na COVID-19?
Nie ma prostej odpowiedzi na pytanie, czy ubezpieczenie podróżne obejmie również zachorowanie na COVID-19. Odpowiedź brzmi: I TAK I NIE. Co to właściwie oznacza?
W tym wpisie dowiesz się, jakie świadczenia związane z zachorowaniem na COVID-19 podczas wyjazdu są objęte zakresem ubezpieczenia, a jakie nie. Decydując się jednak na zakup konkretnej polisy, musisz dokładnie przeczytać warunki oferowane przez ubezpieczyciela. Ja przedstawię Ci warunki, jakie większość ubezpieczycieli oferuje swoim klientom.
Na skróty
Dotychczasowe zasady w przypadku epidemii
Najważniejszym dokumentem dla Ciebie podczas zakupu ubezpieczenia na podróż jest OWU, czyli Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Dość szybko się zorientujesz, że to bardzo obszerny dokument, w którym wypisane są wszystkie sytuacje obejmowane ochroną przez ubezpieczyciela. Znajdziesz tam również wyszczególnione wyłączenia od ubezpieczenia, czyli przypadki, w których odpowiedzialność spada na Ciebie.
❗ Dotychczas w większości zapisów OWU ubezpieczyciele wyłączali ochronę w sytuacjach zarażenia się wirusem w krajach, w których panuje epidemia. Argumentacja była taka, że skoro zdecydowałeś się na wyjazd w takie rejony świata to niejako sam wystawiałeś się na ryzyko zachorowania. Przy takich zapisach ubezpieczenie nie pokrywało kosztów leczenia na wypadek zarażenia się wirusem. Działało to podobnie jak w przypadku wyjazdu w rejony objęte konfliktami zbrojnymi.
Natomiast obecnie, mam wrażenie, że sytuacja jest trochę inna. Mamy pandemię koronawirusa de facto na całym świecie. Zaś wiele towarzystw ubezpieczeniowych zaczęło do swoich umów wprowdzać ochronę na wypadek zachorowania na COVID-19.
❗ Jeśli chciałbyś najpierw poznać podstawowe zasady i świadczenia, jakich możesz się spodziewać po ubezpieczeniu turystycznym, to zapraszam do przeczytania postu poniżej.
Co pokrywa ubezpieczenie turystyczne w związku z COVID-19?
W przypadku ubezpieczycieli, którzy gwarantują ochronę również na wypadek zachorowania na koronawirusa, ubezpieczenie zazwyczaj pokrywa:
- koszty leczenia za granicą,
- transport medyczny do Polski, najczęściej wtedy, gdy pierwotnie planowany środek transportu nie będzie mógł zostać wykorzystany,
- koszty kwarantanny lub izolatorium w przypadku pozytywnego testu za granicą po zachorowaniu (koszty zakwaterowania i wyżywienia, jeśli izolatorium będzie w hotelu),
- koszty dodatkowego testu na koronawirusa w trakcie leczenia lub po wyleczeniu.
Czego nie pokrywa ubezpieczenie turystyczne w związku z COVID-19?
W przypadku oferowania przez ubezpieczycieli ochrony na wypadek zachorowania na koronawirusa podczas wyjazdu, nie wszystkie świadczenia są objęte zakresem ubezpieczenia. Ubezpieczenie zazwyczaj nie obejmuje kosztów:
- profilaktycznych testów na koronawirusa,
- kwarantanny, izolatorium czy transportu, jeśli u ubezpieczonego nie stwierdzono COVID-19,
- kwarantanny ani izolatorium, jeśli ich odbycie jest obowiązkowe po przybyciu do danego kraju i stanowi politykę prewencyjną,
- transportu do kraju, w sytuacji gdy pierwotnie planowany powrót nie może być zrealizowany, gdyż w wyniku decyzji władz państwowych doszło do zamknięcia granic czy zakazu lotów,
- rezygnacji z podróży bądź przerwania podróży z powodu zachorowania na COVID-19.

Różne pomysły ubezpieczycieli
📍 WARTA
Po przeanalizowaniu kilku ofert ubezpieczeń turystycznych, które obejmują zachorowanie na COVID-19, w mojej ocenie najszerszy zakres ochrony posiada WARTA. Oprócz wymienionych wyżej zakresów ubezpieczenia, ochrona Warty obejmuje również m.in. koszty powrotu ubezpieczonego i osób z nim podróżujących do Polski w przypadku zachorowania na COVID-19 osoby bliskiej, lub jeśli dojdzie do śmierci osoby bliskiej. Więcej szczegółów znajdziesz TUTAJ.
📍 AXA ASSISTANCE
AXA Assistance oferuje ochronę związaną z koronawirusem. Jednakże na swojej stronie informuje, że nie przysługuje Ci ochrona, „jeżeli podróżujesz do kraju, dla którego zgodnie z ostrzeżeniem MSZ odradzono wszelkie podróże (4 stopień ostrzeżenia)”. Dotyczy to również ostrzeżeń w związku z koronawirusem. TUTAJ więcej informacji.
📍 AVIVA
W przypadku ubezpieczenia turystycznego oferowanego przez AVIVĘ ochrona na wypadek zarażenia koronawirusem jest dość ograniczona. Przysługuje jedynie dla umów zawartych od 16.07.2020 r., na okres do 21 dni. Co więcej ubezpieczenie zadziała tylko, jeśli Twoja podróż obejmuje terytorium Europy i kraje basenu Morza Śródziemnego.
📍 NATIONALE-NEDERLANDEN
Oferta Nationale-Nederlanden również obejmuje zachorowania podczas podróży na COVID-19. Ubezpieczyciel zaznacza jednak, że będzie mógł zrealizować wszelkie świadczenia, pod warunkiem że stosowałeś się do wszelkich zaleceń (nakazów i zakazów) władz. TUTAJ możesz przejrzeć ofertę.
📍 SIGNAL IDUNA
W jednym z komunikatów towarzystwo ubezpieczeniowe Signal Iduna poinformowało, że rozszerza ochronę ubezpieczeniową o ryzyko odwołania lub przerwania imprezy turystycznej związane z zachorowaniem na COVID-19. Ubezpieczyciel pokrywa koszty leczenia spowodowane przez SARS-CoV-1, SARS-CoV-2 z ich mutacjami. TUTAJ przeczytasz cały komunikat.
Podsumowanie
Ubezpieczyciele podchodzą różnie do tematu ochrony związanej z zachorowaniem na koronawirusa podczas podróży. Jak widać jednak przeważa trend, zgodnie z którym klientom oferuje się taką ochronę. W obecnych czasach warto wykupić taką polisę ubezpieczeniową, która zapewni Ci chociaż koszty leczenia wynikłe z zarażenia koronawirusem. Dobrą wiadomością jest to, że takie oferty są na rynku i masz w czym wybierać.
Osobiście nie korzystałam jeszcze z żadnego ubezpieczenia turystycznego z pakietem koronawirusowym. Wszystkie informacje w tym wpisie to wynik mojej analizy różnych ofert, które bez trudu znajdziesz na internecie. Daj mi znać w komentarzu, czy zamierzasz korzystać z takiego ubezpieczenia turystycznego?
*Na koniec chciałam dodać, że nie jest to post sponsorowany.
Z serii NA TROPIE PRAWA powstało już kilka wpisów poświęconych sytuacji związanej z koronawirusem. Zapraszam Cię do zajrzenia i sprawdzenia, jakie prawa Ci przysługują w danej sytuacji:
- Czy można odstąpić od umowy z biurem podróży z powodu koronawirusa?
- Mój lot został odwołany. Co mogę zrobić w tej sytuacji?
- Rezygnacja z lotu – wszystko, co powinieneś wiedzieć o zwrocie, anulowaniu i zmianie biletu lotniczego.
- Wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy z biurem podróży – do pobrania.
- Odwołany koncert w dobie koronawirusa – co z biletem?
- Rezerwacja noclegów w czasie koronawirusa – czy otrzymam zwrot kosztów?

Jeśli spodobały Ci się treści na moim blogu i zastanawiasz się, jak można się odwdzięczyć to już spieszę z odpowiedzią 😉 Postaw mi kawę, a w ten sposób wesprzesz moją działalność tu na blogu!
Bardzo Ci dziękuję!
Zobacz również

Rezerwacja noclegów w czasie koronawirusa – czy otrzymam zwrot kosztów?
5 maja 2020
Rezygnacja z lotu – wszystko, co powinieneś wiedzieć o zwrocie, anulowaniu i zmianie biletu lotniczego
21 kwietnia 2020