Hotel pokój
Koronawirus,  Na tropie prawa,  Prawo

Rezerwacja noclegów w czasie koronawirusa – czy otrzymam zwrot kosztów?

Analizowałam już kroki prawne, jakie możesz podjąć w związku z rezygnacją ze zorganizowanego wyjazdu z biurem podróży. Przyjrzałam się prawom, jakie Ci przysługują w przypadku odwołania lotu czy imprezy masowej. Więcej informacji na te tematy znajdziesz TUTAJ. Zapraszam Cię do przeczytania pozostałych artykułów z serii NA TROPIE PRAWA, do pozostawienia komentarza, czy zadawania pytań 😉 Tymczasem pora zająć się kolejną bardzo ważną grupą usług dla branży turystycznej – noclegami.

Rezerwacja noclegu

Planując wyjazd na własną rękę prawdopodobnie Twoim pierwszym krokiem jest wyszukanie odpowiedniego lotu/przejazdu. W następnej kolejności zabierasz się za poszukiwanie idealnego hotelu, pensjonatu, domku letniskowego, czy innego miejsca noclegowego. Ja robię dokładnie to samo, planując wyjazdy! Czas przyjrzeć się z bliska regulacjom dotyczącym rezerwacji noclegów w dobie koronawirusa i związanych z nim ograniczeń. Czy zastanawiałeś się ostatnio:

  • W jakiej sytuacji możesz liczyć na zwrot środków wpłaconych na rzecz rezerwacji?
  • Czy właściciel hotelu w każdym przypadku ma obowiązek zwrócić Ci koszty w pełnej wysokości?
  • Co możesz otrzymać zamiast zwrotu pieniędzy?

Skoro sam zarezerwowałeś swój nocleg to przypuszczam, że skorzystałeś z jednego z dwóch najbardziej popularnych pośredników: Booking.com lub Airbnb. Muszę przyznać, że portale te stanęły na wysokości zadania i na czasy koronawirusowe przygotowały specjalne regulacje. Sprawdź jak to wygląda!

Booking.com – co z moją rezerwacją?

Pośrednik ogłosił Warunki działania w sytuacji siły wyższej/okoliczności nadzwyczajnych adresowane do swoich partnerów, czyli właścicieli hoteli i apartamentów. Warunki siły wyższej mają zastosowanie w przypadkach, w których z powodu ograniczeń podróże i pobyt w obiekcie nie są możliwe lub są niezgodne z prawem. Przykładowo będą one miały zastosowanie w sytuacji rezerwacji noclegu za granicą, gdy ruch lotniczy jest zawieszony. Jednak procedury okoliczności nadzwyczajnych nie dotyczą wszystkich rezerwacji!

Rezerwacje dokonane do 6 kwietnia 2020 r.

Procedury okoliczności nadzwyczajnych dotyczą rezerwacji, które były dokonane do 6 kwietnia 2020 r. Booking.com zwrócił się do swoich partnerów, aby uszanowali brak możliwości zrealizowania pobytu gości, a jednocześnie, by zapewnili gościom:

  • nowe terminy na przyszły pobyt poprzez Booking.com (mogą obowiązywać inne ceny),
  • voucher na pobyt w Twoim obiekcie w przyszłości o wartości kwoty zapłaconej przez gościa lub wyższej, lub
  • pełny zwrot przedpłaty/depozytu.

Wszystkie rezerwacje w obiektach na terenie Polski z datą zameldowania przypadającą pomiędzy 15 marca a 3 maja 2020 r. włącznie mogły zostać bezpłatnie odwołane. W przypadku innych krajów mogą obowiązywać inne ograniczenia, dlatego warto zerknąć TUTAJ.

Jeśli chcesz bezpłatnie odwołać rezerwację możesz zgłosić się bezpośrednio do obiektu, albo skorzystać z tej opcji w wewnętrznym systemie pośrednika. W przypadku zaproponowania przez właściciela obiektu vouchera na przyszły pobyt, nie musisz się na niego zgadzać.

! UWAGA ! Jeżeli Twoja sytuacja spełnia wymogi uprawniające do odwołania rezerwacji to będziesz mógł to zrobić, nawet jeśli rezerwacja była “bezzwrotna”.

Rezerwacje dokonane od 6 kwietnia 2020 r.

W przypadku rezerwacji dokonanych 6 kwietnia 2020 r. i później nie będą miały zastosowania procedury okoliczności nadzwyczajnych. Nie będziesz mógł powołać się na wybuch epidemii koronawirusa, jeżeli będziesz chciał odwołać lub zmienić swoją rezerwację. Te nowe rezerwacje będą traktowane jak każda inna standardowa rezerwacja.

Booking.com poinformował swoich partnerów, że to do nich będzie należała decyzja, czy, kiedy i jak dokonywać zwrotów za rezerwacje odwołane w związku z COVID-19, które zostały dokonane 6 kwietnia 2020 roku lub później.

Polityka Airbnb

Portal Airbnb wprowadził specjalną procedurę – Politykę okoliczności wyjątkowych wobec koronawirusa (COVID-19), w której przedstawił zasady anulowania dokonanych rezerwacji i ewentualnych zwrotów poniesionych opłat. Zasady te zostały zróżnicowane ze względu na datę dokonania rezerwacji.

Rezerwacje dokonane do 14 marca 2020 r.

Rezerwacje pobytów i atrakcji dokonane najpóźniej 14 marca 2020 r. z datą zameldowania przypadającą między 14 marca a 15 czerwca 2020 r. można anulować przed zameldowaniem. Otrzymasz wtedy pełny zwrot kosztów. Airbnb informuje na swojej stronie, że zwrot wysyła już w dniu anulowania rezerwacji i najczęściej zwroty przychodzą do 10 dni. Jeżeli najpóźniej 14 marca 2020 r. zarezerwowałeś pobyt w terminie po 15 czerwca 2020 r. obowiązują zasady anulowania rezerwacji określone przez gospodarza.

! UWAGA ! Ważna informacja: Jeżeli już Ci minął termin zameldowania, nie możesz skorzystać z tych zasad!

Rezerwacje dokonane po 14 marca 2020 r.

Rezerwacje pobytów i atrakcji dokonane po 14 marca 2020 r. nie są objęte polityką okoliczności wyjątkowych, chyba że gość lub gospodarz obecnie choruje na COVID-19. W przypadku tych rezerwacji zasady anulowania określone przez gospodarza obowiązują bez zmian.

TUTAJ znajdziesz Politykę okoliczności wyjątkowych wobec koronawirusa (COVID-19) wprowadzoną przez Airbnb.

Rezerwacja noclegów koronawirus

Rezerwacja bezpośrednio w obiekcie

W sytuacji zarezerwowania noclegów bezpośrednio w hotelu czy innym obiekcie należy zapoznać się z obowiązującym regulaminem. Oczywiście to do czego ja namawiam w każdej sytuacji to próba dogadania się z właścicielem. A nuż uda się szybko i bezboleśnie odzyskać wpłaconą zaliczkę czy zmienić termin rezerwacji.

Wpłaciłem zaliczkę

A jak to jest z tą zaliczką???
Najpierw podkreślę, że analizuję tutaj obrót konsumencki, który oczywiście bardziej chroni słabszą stronę, czyli konsumenta. Konsumentem jest zaś każda osoba fizyczna, która dla własnych prywatnych celów zarezerwowała nocleg. Bardzo często właściciele obiektów żądają wpłaty zaliczki na poczet rezerwacji, zwłaszcza gdy rezerwacji dokonujemy dużo wcześniej. Jaki charakter ma taka zaliczka?

Zaliczka jest w tym przypadku zapłatą na poczet wynagrodzenia za usługę. Co to oznacza w praktyce? Jeżeli nie dojdzie do realizacji usługi noclegowej, to nie jest należne wynagrodzenie, zaś wpłacona zaliczka powinna zostać Ci zwrócona. Zwrot zaliczki może nastąpić na podstawie przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu.

Art. 405 Kodeksu cywilnego stanowi: “Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości.”

A więc, gdy umowa zostanie rozwiązana przez obie strony bądź też z powodu okoliczności niezależnych od żadnej ze stron, zaliczka zostaje zwrócona w takiej wysokości, w jakiej została wpłacona. Z pewnością, taką sytuacją niezależną od żadnej ze stron jest wybuch epidemii koronawirusa i wprowadzony nakaz zamknięcia obiektów noclegowych przez polskie władze. Pamiętaj, że od 31 marca 2020 r. zostały one zamknięte z mocy prawa.

Wpłaciłem zadatek

Nie będę się tutaj zagłębiać w prawnicze wywody o różnicach i podobieństwach zadatku i zaliczki. Może kiedyś będzie na to czas i miejsce 😉 Najważniejsze, żebyś zapamiętał, że brak możliwości skorzystania z wyjazdu (a co za tym idzie z noclegu) spowodowany ograniczeniami, zakazami w związku z sytuacją epidemiologiczną powoduje zaistnienie sytuacji, w której za niewykonanie umowy żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności. Z tego właśnie powodu powinieneś otrzymać zwrot zadatku, gdyż jego otrzymanie stanowi świadczenie nienależne. Mówi o tym art. 394 § 3 Kodeksu cywilnego:

“W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony.”

Inaczej jednak przedstawia się sytuacja z odzyskaniem zadatku w przypadku, gdy chcesz zrezygnować z noclegu zarezerwowanego na czerwiec, lipiec, czy na inne miesiące, kiedy nie wiadomo jeszcze, czy będą obowiązywać restrykcje. Wówczas zwrot zadatku jest tak naprawdę dobrą wolą właściciela obiektu.

Podsumowanie

Portale pośredniczące w rezerwacjach noclegów w tym trudnym czasie starają się prowadzić politykę przyjazną dla gości. Sytuacja jednak jest dynamiczna, niektóre kraje przedłużają ograniczenia, inne nie. Dlatego warto śledzić aktualne doniesienia, gdyż w znacznej mierze to od nich zależy, czy Twoja sytuacja będzie kwalifikowała się do bezpłatnego anulowania rezerwacji.

Szukasz informacji na tematy podróżniczo-prawne związane z koronawirusem? Sprawdź, czy nie odpowiedziałam na nie w moich pozostałych wpisach 🙂

  1. Czy można odstąpić od umowy z biurem podróży z powodu koronawirusa?
  2. Mój lot został odwołany. Co mogę zrobić w tej sytuacji?
  3. Rezygnacja z lotu – wszystko, co powinieneś wiedzieć o zwrocie, anulowaniu i zmianie biletu lotniczego.
  4. Wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy z biurem podróży – do pobrania.
  5. Odwołany koncert w dobie koronawirusa – co z biletem?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: