Tłum podczas koncertu
Koronawirus,  Na tropie prawa,  Prawo

Odwołany koncert w dobie koronawirusa – co z biletem?

Od dawna czekałeś na wymarzony koncert Stinga, Guns N’ Roses, czy może Kings of Leon? A teraz coraz bardziej jesteś przekonany, że powinno się zrobić totalny reset 2020 roku… Niezależnie od tego, jakie jest Twoje nastawienie do wprowadzonych zakazów i ograniczeń, warto żebyś wiedział, co możesz zrobić w przypadku odwołania z powodu koronawirusa koncertu czy innej imprezy masowej, w której miałeś wziąć udział!

Często planujemy krótkie podróże, wypady na weekend połączone z udziałem w jakiejś większej imprezie – koncercie, meczu, czy festiwalu. A przecież jednym z pierwszych działań rządu przeciw rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19 było właśnie odwołanie masowych imprez. Mówi się, że koronawirus najbardziej dotknął branżę turystyczną, ale moim zdaniem na podobnym poziomie wpłynął na branżę rozrywkową i gastronomiczną.

Kupiłem bilet, ale impreza została odwołana

Pomijając smutek, zawód i rozczarowanie z powodu odwołania wyczekiwanego koncertu, musisz wiedzieć, że przysługuje Ci pełny zwrot pieniędzy za bilet. Wydaje się to być oczywistym rozwiązaniem, ale warto poznać szczegóły! Podstawą zwrotu będzie przepis z Kodeksu cywilnego, a konkretnie art. 495 § 1 k.c., który mówi o niemożliwości świadczenia.

„Jeżeli jedno ze świadczeń wzajemnych stało się niemożliwe wskutek okoliczności, za które żadna ze stron odpowiedzialności nie ponosi, strona, która miała to świadczenie spełnić, nie może żądać świadczenia wzajemnego, a w wypadku, gdy je już otrzymała, obowiązana jest do zwrotu według przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu.”

Zarówno organizator koncertu, jak i Ty, nie ponosicie odpowiedzialności za wybuch epidemii i takie, a nie inne decyzje rządzących. Zatem, skoro do imprezy w ogóle nie dojdzie, to masz prawo żądać zwrotu całej kwoty zapłaconej za bilet.

Koncert przełożony

W zaistniałej sytuacji wielu artystów decyduje się na przełożenie terminu koncertu, a nie jego całkowite odwołanie. Nie w każdym przypadku pewnie będzie to możliwe, ale rozwiązanie to jest dla branży rozrywkowej najbardziej korzystne. W przypadku podjęcia decyzji o przełożeniu koncertu, dostaniesz prawdopodobnie maila od organizatora z taką informacją. W zależności od organizatora, czy też regulaminu portalu, który pośredniczył w zakupie biletu, Twój bilet albo zachowa ważność, albo konieczne będzie dokonanie jego wymiany. Szczegóły na pewno będą wyjaśnione w przesłanej do Ciebie wiadomości. Pamiętaj jednak, że koncert przełożony to nie jest koncert odwołany.

A co w sytuacji, gdy nowy termin koncertu po prostu Ci nie pasuje??? Czy wtedy bilet i pieniądze przepadają?

Nie pasuje mi nowy termin koncertu

Nie masz obowiązku przyjęcia do wiadomości nowego terminu koncertu „bez mrugnięcia okiem”. Jeżeli ustalony termin koncertu nie jest Ci po drodze, masz prawo zgłosić to organizatorowi i wnioskować o zwrot pieniędzy za bilet! Prawo to nie jest wyłączone w przypadku takiego zapisu w regulaminie organizatora. Jeżeli otrzymasz odpowiedź, w której organizator twierdzi, że na podstawie zapisów jego regulaminu nie przysługuje Ci zwrot środków, gdyż wydarzenie nie zostało odwołane, a tylko przełożone na inny termin, zdecydowanie powinieneś taką praktykę zgłosić do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Kiedy otrzymam zwrot pieniędzy za bilet?

Prawdopodobnie odpowiedź na to pytanie w ogóle Cię nie zdziwi 😉 Podobnie jak w przypadku branży turystycznej, polski ustawodawca, w szerokim wachlarzu działań pomocowych zwanych tarczą antykryzysową, zawarł przepis, na mocy którego termin na zwrot środków został wydłużony.

Zgodnie z art. 15zp ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych przedsiębiorca prowadzący m. in. działalność rozrywkową jest zobowiązany zwrócić wpłacone mu przez klienta środki w terminie 180 dni od dnia skutecznego rozwiązania umowy.

Znowu pojawia się, dobrze Ci już znany z TEGO wpisu, termin 180 – dniowy. Liczony jest od dnia skutecznego rozwiązania umowy! Niektórzy organizatorzy (np. eBilet.pl) na swoich stronach informują, że dokładają wszelkich starań, żeby czas oczekiwania na zwrot był krótszy.

A może voucher?

Również w przypadku rozwiązania umowy o organizację wydarzenia (np. Twojego koncertu) w przepisach przewidziano możliwość świadczenia zamiennego, jakim jest voucher. Taki voucher będzie do wykorzystania przez okres jednego roku od dnia, w którym miało się odbyć odwołane wydarzenie. Jego wartość zaś nie może być niższa od kwoty, którą zapłaciłeś za dotychczasowy bilet!

! UWAGA !
Do zapamiętania – na przyjęcie vouchera zamiast pieniędzy musisz wyrazić zgodę! Nie możesz otrzymać od organizatora „propozycji nie do odrzucenia”. Masz wybór pomiędzy zwrotem pieniędzy, a przyjęciem vouchera.

Studium przypadku – koncert Guns N’ Roses

Osobiście przetestowałam swoje rady z tego wpisu i już Ci mówię, że odzyskałam pieniądze za bilet. Mój mąż kupił bilet na koncert zespołu Guns N’ Roses, który miał się odbyć 17 czerwca 2020 r. w Warszawie na Stadionie Narodowym. Zespół odwołał całą europejską trasę „Not In This Lifetime”. Jak przebiegał u mnie proces odzyskiwania pieniędzy?

  1. Portal eBilet w dniu 10 czerwca 2020 r. poinformował mailowo, że koncert nie odbędzie się zgodnie z planem, ale podejmowane są działania mające na celu ustalenie nowej daty.
  2. W dniu 5 sierpnia 2020 r. przyszedł kolejny mail od serwisu eBilet, tym razem z wiadomością, że nie udało się wyznaczyć nowego terminu koncertu. Jednocześnie organizator zaproponował w zamian za bilet voucher na dowolne wydarzenie dostępne na eBilet.pl. Ja nie chciałam otrzymać vouchera, dlatego od razu podjęłam kroki.
  3. W odpowiedzi na tego maila napisałam krótką wiadomość do serwisu eBilet, informując, że nie wyrażam zgody na zastąpienie biletu voucherem i wnoszę o zwrot pieniędzy. Maila wysłałam 8 sierpnia 2020 r. i otrzymałam od portalu potwierdzenie wysłania.
  4. Czas oczekiwania na zwrot środków – wiadomo, dość długi…
  5. Wyczekana wiadomość o zwrocie pieniędzy przyszła 14 października 2020 r.! Następnego dnia pieniądze były już na koncie.

! Od dnia, w którym zawnioskowałam o zwrot pieniędzy za bilet, do 14 października 2020 r. minęło zaledwie 67 dni. A Ty otrzymałeś już zwrot pieniędzy za swój niezrealizowany bilet? A może jeszcze czekasz? Daj koniecznie znać w komentarzach!

Podsumowanie

Najważniejszą informacją jaką powinieneś wynieść z tego wpisu jest to, że jako konsumentowi przysługuje Ci prawo do otrzymania zwrotu ceny biletu za odwołane wydarzenie. W sytuacji, gdy impreza masowa nie została odwołana, a tylko przełożona na inny termin, masz dwie możliwości:

  • zachowanie biletu na swój koncert (imprezę) w nowym terminie,
  • rezygnacja z biletu w nowym terminie i otrzymanie zwrotu ceny.

Na gruncie wprowadzonych szczególnych przepisów termin zwrotu pieniędzy za bilet został jednak wydłużony do 180 dni. Wprowadzono też możliwość otrzymania vouchera zamiast zwrotu pieniędzy – pod warunkiem wyraźnej zgody klienta.

Szukasz odpowiedzi na inne nurtujące Cię pytania prawne w dobie koronawirusa? Koniecznie zajrzyj do moich pozostałych artykułów z cyklu NA TROPIE PRAWA! 🙂

  1. Czy można odstąpić od umowy z biurem podróży z powodu koronawirusa?
  2. Mój lot został odwołany. Co mogę zrobić w tej sytuacji?
  3. Rezygnacja z lotu – wszystko, co powinieneś wiedzieć o zwrocie, anulowaniu i zmianie biletu lotniczego.
  4. Rezerwacja noclegów w czasie koronawirusa – czy otrzymam zwrot kosztów?
  5. Bon turystyczny – wszystko, co musisz o nim wiedzieć.
  6. Zagubiony, opóźniony lub uszkodzony bagaż a prawo do odszkodowania

TUTAJ znajdziesz wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy z biurem podróży ZUPEŁNIE ZA DARMO! Mam nadzieję, że nie będziesz musiał z niego korzystać 😀

podpis

Jeśli spodobały Ci się treści na moim blogu i zastanawiasz się, jak można się odwdzięczyć to już spieszę z odpowiedzią 😉 Postaw mi kawę, a w ten sposób wesprzesz moją działalność tu na blogu!

Bardzo Ci dziękuję!

Postaw mi kawę na buycoffee.to


NEWSLETTER
Wyrażam zgodę na prze­twa­rza­nie po­da­nych wyżej danych osobowych w celu otrzymywania informacji handlowych, marketingowych i reklamowych. MailChimp ( more information )
Chcesz otrzymywać wartościową wiedzę, porady i opinie wcześniej niż inni? Zapisz się na mój newsletter i odbierz darmowy prezent - podróżną check-listę!
Szanuję Twoją prywatność! Nie będę rozsyłać spamu. W każdej chwili będziesz mógł zrezygnować z otrzymywania newslettera.

10 komentarzy

  • kuba77p

    Witam czyli jeżeli dobrze rozumiem portal KupBilecik.pl łamie prawo i powinienem go zgłosić do UOKiK ponieważ twierdzą że zmiana terminu występuje w związku z ” siłą wyższą ” a ich regulamin mówi że w takim przypadku tylko voucher ?

    • Marta

      Moim zdaniem portal w tej sytuacji nie może odmówić zwrotu pieniędzy za bilet. Niezależnie od tego, czy wydarzenie zostało odwołane, czy też nastąpiła zmiana terminu, należy się zwrot, bądź voucher, ale ten w przypadku wyrażenia na niego zgody. Możliwe, że w regulaminie portalu znajdują się niedozwolone klauzule umowne, które powinny zostać zgłoszone do UOKiKu. W razie problemów zawsze można skorzystać z usług powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów.
      Pozdrawiam serdecznie!

      • Zwrot kosztów.

        Witam, również mialam być uczestniczą koncertu.Na voucher nie wyrazilam zgody na stronie ticketmaster. Niestety wciąż czekam na pieniądze. Wspomnę, że miał to być koncert Guns n Roses w Czerwcu. Owszem otrzymałam maila z informacja o dlugim terminie (180 dni)
        Bardzo proszę o pomoc bo Pani udało się odzyskać pieniądze.
        Z poważaniem
        Kasia

        • Marta

          Kasiu,
          Zgodnie z prawem obowiązuje ten termin 180 dni na zwrot środków i do samego jego końca organizator ma czas na oddanie pieniędzy. Bardzo możliwe, że będziesz musiała się jeszcze trochę uzbroić w cierpliwość. Koniecznie zajrzyj na maila, bo pozwoliłam sobie wysłać do Ciebie prywatną wiadomość z kilkoma dodatkowymi informacjami 😉 Pozdrawiam serdecznie!

  • sara

    dzięki za ten wpis! przydał się bo szukałam informacji czy mogę nie zgodzić się na przyjęcie vouchera i zamiast tego żądać pieniędzy

  • Michał

    Dzień dobry. Zwrot za Gunsów otrzymałem po 5 dniach od zawnioskowania. Fakt, przeczekałem burzę i zawnioskowałem dopiero 12.11. E-bilet stanął na wysokości zadania. Szacun. Pozdrawiam

    • Marta

      Super! To świetna wiadomość, że tak szybko udało się odzyskać pieniądze 🙂 Dzięki za podzielenie się tą informacją. Może dzięki temu osoby, które jeszcze nie zawnioskowały o zwrot zmotywują się do tego. Pozdrawiam serdecznie!

  • Szymon

    Dzień dobry,

    w listopadzie 2019 zakupiłem w firmie Ticketmaster bilet na koncert Pet Shop Boys, w maju 2020. Koncerty został definitywnie odwołany. Firma proponowąła voucher, ale nie wyraziłem zgody. Na realizację zwrotu pieniędzy było 180 dni. Termin już dawno minął… Kontakt zerowy, na maile i telefony nikt nie odpowiada. W połowie grudnia zgłosiłem sprawę do banku o wszczęcie procedury chargeback. Dostarczyłem wszystkie niezbędne dokumenty. Rozpatrzenie reklamacji miało trwać chyba 21 dni, ale właśnie dostałem informację o wydłużeniu do 35 dni roboczych. Szczerze mówiąc, wątpię w skuteczność tego działania, ale tonący…. No, właśnie. Czy coś mi pozostanie jeszcze, gdy dostanę odpowiedź odmowną? 🙁

    • Marta

      Panie Szymonie, przykro mi, że proces odzyskania pieniędzy za odwołany koncert tak bardzo się wydłuża. Mimo wszystko proszę jeszcze nie tracić nadziei, a nuż chargeback zadziała. Jeżeli jednak tak się nie stanie, ma Pan prawo wystosować do organizatora koncertu wezwanie do zapłaty kwoty za bilet wraz z odestkami (skoro minął już termin 180 dni na zwrot pieniędzy), a w ostateczności wystąpić na drogę sądową. Pozdrawiam serdecznie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *