zmarnowany urlop
Na tropie prawa,  Porady,  Prawo

Zmarnowany urlop – jak odzyskać pieniądze i złożyć reklamację?

Odliczasz dni do wymarzonych wakacji, a na miejscu okazuje się, że rozczarowanie goni kolejne rozczarowanie? Gdy urlop w pięknym miejscu przeradza się w lawinę frustracji, narzekań i ciągłego rozwiązywania problemów, nie zostawiaj tego bez reakcji! Przysługują Ci prawa wobec biura podróży, które zorganizowało Twój wyjazd.

W tym wpisie dowiesz się, co możesz zrobić w przypadku zmarnowanego urlopu. Jakie roszczenia Ci przysługują i jak zrobić pierwszy krok w kierunku odzyskania pieniędzy. Bo przecież każdy z nas zasługuje na przyjemne wakacje!

Zmarnowany urlop – czyli co?

Każdy wie, kiedy jego wakacje zostały zmarnowane. Nie da się tego przeoczyć czy nie zauważyć. Natomiast na gruncie rozważań prawnych potrzebna nam będzie definicja. Znajduje się ona w ustawie z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz.U.2022.511 t.j.), którą będę cytować w tym wpisie.

Zmarnowany urlop to po prostu szkoda niematerialna, której doznałeś. Ale co to właściwie znaczy? Twoja sytuacja wygląda następująco: nie otrzymałeś zapewnianych przez organizatora turystyki świadczeń lub otrzymałeś je w gorszym standardzie. Z tego powodu czułeś dyskomfort, rozczarowanie, a nawet straciłeś całkowitą przyjemność z podróży. Spodziewałeś się określonych doznań kulturalnych czy estetycznych, a nic z tego nie wyszło.

Możemy wówczas powiedzieć, że doznałeś krzywdy.

Najłatwiej wytłumaczyć to na przykładach. Jeśli zostałeś zakwaterowany w hotelu o niższym standardzie niż ten, który wybrałeś to jest to przykład świadczenia w gorszym standardzie. Jeżeli zgodnie z umową hotel posiadał basen i saunę, a w rzeczywistości ich nie było (albo nie działały) to organizator nie zapewnił świadczeń, na które się z nim umówiłeś. Hipotetycznych uchybień ze strony biura podróży może być mnóstwo – poczynając od zmiany dat wylotu na wakacje, poprzez niezgodności ze standardem zakwaterowania, problemów z wyżywieniem, a kończąc na braku zapowiedzianych atrakcji czy wycieczek.

Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 19.11.2010 r., III CZP 79/10

Zmarnowany urlop (…) to szkoda polegająca na utracie oczekiwanych w związku z zawarciem umowy
przyjemnych przeżyć, wiązanych najczęściej z podróżą, relaksem i wypoczynkiem.

! UWAGA !
Musisz wiedzieć, że to organizator imprezy turystycznej (czyli po prostu biuro podróży) ponosi odpowiedzialność za wszystkie świadczenia wynikające z umowy. Jest to odpowiedzialność na zasadzie ryzyka. Biuro podróży nie może uwolnić się od odpowiedzialności, twierdząc, że zawiniła linia lotnicza czy hotel.

Kupując wycieczkę, liczyłeś na przyjemność, spokój, aktywny wypoczynek, a ze względu na uchybienie organizatora turystyki doznałeś krzywdy w sferze uczuć. Nie zostawiaj tego bez reakcji!

Co możesz w takim razie zrobić?

zmarnowany urlop

Czego mogę żądać?

Na początek musisz wiedzieć, że podstawa prawna odpowiedzialności biura podróży znajduje się w art. 48 ust. 1 ustawy: „Organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora turystyki, czy przez innych dostawców usług turystycznych.”

Jeżeli jesteś już w swoim hotelu, ale coś się nie zgadza z ofertą, którą wybrałeś w biurze podróży, to od razu zgłoś tą nieprawidłowość. Zapłaciłeś za pokój z widokiem na morze, to taki powinieneś otrzymać. A jeśli rezydent na miejscu mówi, że nie ma możliwości zmiany pokoju to możesz żądać obniżenia ceny za pobyt.

Obniżenie ceny za urlop

Jeśli organizator imprezy nie jest w stanie zapewnić Ci umówionego świadczenia, a to, które oferuje w zamian Ci nie odpowiada, to możesz żądać obniżenia ceny za urlop. W takim przypadku kwoty, których możesz żądać wylicza się za pomocą tzw. Tabeli Frankfurckiej. Przykładowo, za brak basenu można żądać obniżenia ceny o 10 – 20%, a za różnicę w odległości hotelu od plaży – od 5 do 15%.

Odszkodowanie

Może się zdarzyć, że w związku z niedotrzymaniem umowy przez biuro podróży, poniosłeś dodatkowe koszty. Musiałeś na własny koszt dojechać do innego hotelu czy nawet wykupić wyżywienie, bo nie zostało zapewnione. W takim wypadku możesz wystąpić również z roszczeniem o odszkodowanie. Biuro podróży powinno Ci zwrócić całą kwotę, jaką wydałeś na te dodatkowe rzeczy czy usługi.

! Bardzo ważne jest wówczas zbieranie faktur i paragonów, by później z łatwością udowodnić wysokość poniesionych kosztów.

Zadośćuczynienie

Zadośćuczynienie jest kolejnym roszczeniem, z którym możesz wystąpić do biura podróży. Jest to roszczenie, które ma Ci w jakiś sposób wynagrodzić szkodę w postaci zmarnowanego urlopu. Prawdopodobnie pomyślisz teraz, że nie ma adekwatnej kwoty pieniędzy za stres, na jaki zostałeś narażony podczas takiego nieudanego urlopu. No cóż, pewnie masz rację!

Jednak zawsze warto uzyskać cokolwiek niż nic, prawda? Zadośćuczynienie ma stanowić rekompensatę za krzywdę, negatywne przeżycia i Twój dyskomfort podczas wakacji.

zmarnowany urlop

Pierwszy krok – reklamacja

Pierwszym krokiem w kierunku odzyskania pieniędzy od organizatora naszego wyjazdu jest złożenie reklamacji. Chociaż, będąc precyzyjnym, trzeba powiedzieć, że jeszcze przed złożeniem reklamacji jest jeden krok, o którym nie możesz zapomnieć – zgłoszenie nieprawidłowości. W art. 48 ust. 2 ustawy napisano: „Podróżny zawiadamia organizatora turystyki niezwłocznie, w miarę możliwości w trakcie trwania imprezy turystycznej, z uwzględnieniem okoliczności danej sprawy, o stwierdzeniu niezgodności.”

Dlatego, jak coś się nie zgadza z ofertą, zgłaszaj to od razu pilotowi lub rezydentowi, którzy są na miejscu przedstawicielami biura podróży. Organizator powinien wtedy zadziałać i usunąć nieprawidłowości.

Reklamację składasz po powrocie z wakacji. Ustawa nie precyzuje terminu, w którym taka reklamacja musi zostać złożona. Jednak biura podróży zazwyczaj wskazują termin na jej złożenie w swoich Ogólnych Warunkach Uczestnictwa (OWU), które są częścią Twojej umowy z biurem. Przykładowo, TUI przewiduje na reklamację 45 dni od zakończenia imprezy turystycznej, zaś ITAKA i Rainbow Tours 30 dni. Koniecznie sprawdź w OWU Twojego biura podróży termin na złożenie reklamacji.

W treści reklamacji opisz wszystkie niezgodności, jakie wystąpiły podczas Twojego urlopu oraz wskaż żądania i wysokość rekompensaty. A później czekaj na odpowiedź z biura podróży. Oby była pozytywna!

Podsumowanie

Zmarnowany urlop to źródło ogromnej frustracji i rozczarowania dla turystów. Wyczekiwane wakacje powinny bowiem się kojarzyć wyłącznie pozytywnie, a nie powodować stres. Jeśli jednak spotka Cię taka sytuacja, to pamiętaj, że jesteś chroniony przepisami prawa. Organizatorzy imprez turystycznych mają obowiązek wypełnić wszystkie świadczenia zawarte w umowie, dlatego w przypadku niezgodności reaguj i zgłaszaj je od razu.

Mam nadzieję, że ten wpis był dla Ciebie pomocny. Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania w kwestii zmarnowanego urlopu to napisz w komentarzu. Przydarzyła Ci się kiedyś nieprzyjemna sytuacja podczas wakacji z biurem podróży?

podpis

Jeśli spodobały Ci się treści na moim blogu i zastanawiasz się, jak można się odwdzięczyć to już spieszę z odpowiedzią 😉 Postaw mi kawę, a w ten sposób wesprzesz moją działalność tu na blogu!

Bardzo Ci dziękuję!

Postaw mi kawę na buycoffee.to


NEWSLETTER
Wyrażam zgodę na prze­twa­rza­nie po­da­nych wyżej danych osobowych w celu otrzymywania informacji handlowych, marketingowych i reklamowych. MailChimp ( more information )
Chcesz otrzymywać wartościową wiedzę, porady i opinie wcześniej niż inni? Zapisz się na mój newsletter i odbierz darmowy prezent - podróżną check-listę!
Szanuję Twoją prywatność! Nie będę rozsyłać spamu. W każdej chwili będziesz mógł zrezygnować z otrzymywania newslettera.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *