Opóźniony lub odwołany lot – sprawdź, jak uzyskać odszkodowanie
Czy zdarzyło Ci się czekać godzinami na opóźniony lot lub dowiedzieć się, że Twój rejs został odwołany? Chaos na lotnisku, zmarnowany czas i stres to niestety częsta rzeczywistość pasażerów. To frustrujące doświadczenie, ale nie musi oznaczać straty czasu i pieniędzy.
Wielu pasażerów nie zdaje sobie sprawy, że w takich sytuacjach przysługuje im prawo do odszkodowania – nawet do 600 euro!
W tym artykule dowiesz się, jak krok po kroku ubiegać się o odszkodowanie oraz jakie prawa chronią Cię jako pasażera. Nie pozwól, by linie lotnicze zignorowały Twoje prawa! Przeczytaj dalej i dowiedz się, jak odzyskać pieniądze za opóźnioną lub odwołaną podróż!
Na skróty
Twoje prawa jako pasażera
Czy wiesz, że Twoje prawa jako pasażera linii lotniczych są chronione przez prawo Unii Europejskiej? Dokładniej przez Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Nie musisz znać całej skomplikowanej nazwy tego dokumentu, ale jego numer może Ci się przydać w korespondencji z przewoźnikiem. TUTAJ znajdziesz cały tekst rozporządzenia.
Przepisy rozporządzenia (WE) nr 261/2004 obowiązują w przypadku lotów:
- rozpoczynających się na lotnisku w UE,
- lądujących na terenie UE, jeśli przewoźnik jest zarejestrowany w UE.
Zgodnie z tym rozporządzeniem nie możesz “zostać na lodzie” w przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu. Linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia odszkodowania, pomocy i zwrotu kosztów w określonych sytuacjach. Jakie to są sytuacje?
Kiedy odszkodowanie za opóźniony lot?
Nie każde opóźnienie daje od razu prawo do odszkodowania. Muszą zostać spełnione konkretne warunki:
- Opóźnienie musi wynosić co najmniej 3 godziny przy przylocie do miejsca docelowego.
- Przyczyna opóźnienia musi być zależna od przewoźnika, np. problemy techniczne, błędy operacyjne czy brak załogi.
- Odszkodowanie nie przysługuje, jeśli opóźnienie wynikało z nadzwyczajnych okoliczności, o których napiszę więcej w dalszej części wpisu.
‼️ UWAGA ‼️
Jeśli siedzisz na lotnisku już ponad 2 godziny, bo Twój lot jest opóźniony, zgłoś się po pisemną informację o przysługujących Ci prawach! Na przewoźniku ciąży wówczas obowiązek dostarczenia Ci takiej kartki z informacjami.
Odszkodowanie za odwołany lot
Czy zawsze przysługuje Ci rekompensata za odwołany lot? Niestety, nie zawsze! Pierwsze pytanie, na które musisz sobie odpowiedzieć to, kiedy dowiedziałeś się o odwołaniu Twojego rejsu. Od tej informacji zależy, czy masz szansę otrzymać odszkodowanie.
‼️ Masz prawo do odszkodowania, jeśli o odwołaniu lotu poinformowano Cię mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem (np. dowiedziałeś się tego na lotnisku). Są jednak wyjątki:
- O odwołaniu lotu dowiedziałeś się w czasie między 2 tygodniami, a 7 dniami przed datą odlotu, a linia lotnicza zaproponowała zmianę planu podróży. Zmiana ta musi spełniać warunek: wylot najpóźniej 2 godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej 4 godziny po planowym czasie przylotu.
- O odwołaniu dowiedzieliśmy się później niż 7 dni przed planowaną datą odlotu, a linia lotnicza zaproponowała zmianę planu podróży. Zmiana ta musi spełniać warunek: wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej 2 godziny po planowym czasie przylotu.
‼️ Odszkodowanie nie przysługuje również w przypadku, gdy przewoźnik udowodni, że odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć. Jakie to są te “nadzwyczajne okoliczności”? Odpowiedź znajdziesz w dalszej części artykułu.
Wysokość odszkodowania
Wysokość odszkodowania jest z góry ustalona przez rozporządzenie i uzależniona od długości trasy lotu:
- 250 EUR – dla lotów do 1500 km,
- 400 EUR – dla lotów wewnątrz UE powyżej 1500 km i pozostałych lotów o długości 1500–3500 km,
- 600 EUR – dla lotów powyżej 3500 km.
Jeśli przewoźnik zaproponuje alternatywny lot, który dotrze z mniejszym opóźnieniem, odszkodowanie może być obniżone o 50%.
Nadzwyczajne okoliczności – czyli co?
Przewoźnik nie musi wypłacić Ci odszkodowania, jeśli opóźnienie lub odwołanie lotu było spowodowane “zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków”. Taki zawoalowany zapis znajdziesz w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004. Co on w praktyce oznacza?
‼️ Linia lotnicza nie wypłaci odszkodowania, gdy odwołanie lub opóźnienie wyniknęło z powodu:
- Złych warunków pogodowych uniemożliwiających bezpieczny lot,
- Strajków personelu lotniska lub kontrolerów ruchu,
- Sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa,
- Problemów zdrowotnych pasażerów, które wymusiły lądowanie awaryjne.
Kiedy przewoźnik musi zwrócić koszt biletu?
‼️ UWAGA ‼️ Świadczenie zwrotu kosztu biletu występuje niezależnie od świadczenia odszkodowawczego! One się nie wykluczają!
➡️ Jeśli Twój lot został odwołany, a Ty nie godzisz się na alternatywę zaproponowaną przez przewoźnika, masz prawo otrzymać zwrot kosztu biletu.
➡️ Jeśli opóźnienie Twojego lotu przekroczyło już 5 godzin, masz prawo zrezygnować z podróży i domagać się zwrotu pełnego kosztu biletu.
Jakie dodatkowe świadczenia Ci przysługują?
Dodatkowe świadczenia to tzw. prawo do opieki. Podczas długiego oczekiwania, a także dowiedzenia się o odwołaniu Twojego lotu już na lotnisku, przewoźnik powinien zapewnić pasażerom:
- Darmowe posiłki i napoje adekwatne do czasu opóźnienia,
- Dostęp do komunikacji (np. 2 bezpłatne rozmowy telefoniczne, 2 bezpłatne e-maile),
- Darmowe zakwaterowanie oraz transport do hotelu, jeśli oczekiwanie na alternatywny lot trwa całą noc.
Obowiązek ten zaczyna się, gdy opóźnienie wynosi:
- 2 godziny – dla lotów do 1500 km,
- 3 godziny – dla lotów między 1500 a 3500 km,
- 4 godziny – dla lotów powyżej 3500 km.
Krok po kroku: jak ubiegać się o odszkodowanie?
Wiesz już, że możesz uzyskać odszkodowanie. Pytanie brzmi: jak się za to zabrać i co mi jest potrzebne? Dasz radę ogarnąć to samodzielnie! Oto jak skutecznie ubiegać się o odszkodowanie:
- Zbierz dokumenty: karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, dowód opóźnienia (np. e-mail od przewoźnika, na lotnisku możesz poprosić o pisemne potwierdzenie opóźnienia).
- Skontaktuj się z przewoźnikiem: Większość linii lotniczych posiada formularz reklamacyjny na swojej stronie internetowej.
- Złóż reklamację: Opisz sytuację, podaj szczegóły lotu i załącz wymagane dokumenty.
- Czekaj na odpowiedź: Przewoźnik ma zwykle 30 dni na rozpatrzenie Twojej reklamacji.
- Nie poddawaj się! Jeśli przewoźnik odrzuci wniosek, możesz zwrócić się do organu nadzoru lotniczego lub skorzystać z pomocy prawnika lub firm odzyskujących odszkodowania.
‼️ UWAGA ‼️ Dobra wiadomość jest taka, że o odszkodowanie możemy ubiegać się przez nawet 6 lat od terminu naszego lotu! Ja jednak sugeruję, by nie zostawiać tego na ostatni moment 😉
Linia lotnicza odrzuciła Twoją reklamację?
Nie załamuj rąk! Odmowa przewoźnika nie oznacza końca sprawy. Co możesz dalej zrobić?
- Złożyć wniosek do krajowego organu odpowiedzialnego za ochronę praw pasażerów (w Polsce jest to Urząd Lotnictwa Cywilnego – Rzecznik Praw Pasażerów). TUTAJ znajdziesz więcej informacji oraz formularz wniosku.
- Skorzystać z usług prawnika lub firm specjalizujących się w odzyskiwaniu odszkodowań (np. AirHelp).
- Skorzystać z mediacji lub arbitrażu, jeśli przewoźnik oferuje taką możliwość.
Podsumowanie
Odwołany czy opóźniony lot to stresujące sytuacje dla każdego podróżnika. O ile godzinne opóźnienie nie jest wielkim problemem, o tyle cała noc oczekiwania na nowy rejs, może być ciężkim przeżyciem. Najważniejsze w tym jest, by znać swoje prawa jako pasażera! Linia lotnicza w takich przypadkach ma wobec nas konkretne obowiązki.
Życzę Ci, jak najmniej odwołanych i opóźnionych lotów, a w przypadku ich zaistnienia, wysokich odszkodowań! Daj znać w komentarzu, czy przytrafiła Ci się taka sytuacja, a może udało Ci się uzyskać rekompensatę.
Z pozdrowieniami,
Jeśli spodobały Ci się treści na moim blogu i zastanawiasz się, jak można się odwdzięczyć to już spieszę z odpowiedzią 😉 Postaw mi kawę, a w ten sposób wesprzesz moją działalność tu na blogu!
Bardzo Ci dziękuję!